Raport IBM ujawnia pięć głównych trendów w zakresie sztucznej inteligencji, które do 2025 r. zmienią kształt przedsiębiorstw, w tym przekwalifikowanie pracowników i modernizacja systemów informatycznych.
1. Agentyczna sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje operacje
Raport IBM podkreśla rosnącą rolę Agentycznej AI, czyli systemów autonomicznie wykonujących zadania w imieniu pracowników. Ta ewolucja wymaga zmiany kwalifikacji, ponieważ 35% siły roboczej na świecie potrzebuje podnoszenia kwalifikacji, aby się dostosować. Zamiast zastępować miejsca pracy, sztuczna inteligencja zwiększy wydajność człowieka, tworząc nowy model współpracy.
2. Rosnące wyzwanie związane z długiem technicznym
Pomimo wysiłków zmierzających do rozwiązania tego problemu, dług techniczny pozostaje istotną barierą dla przedsiębiorstw. Ponad połowa liderów wskazuje tę kwestię jako przeszkodę, a jedynie 25% infrastruktur IT jest gotowych na powszechne przyjęcie sztucznej inteligencji. Kluczem do sukcesu jest modernizacja systemów informatycznych w celu stworzenia elastycznych architektur zdolnych wspierać rozwój sztucznej inteligencji.
3. Sztuczna inteligencja zmieni strategie lokalizacji firm
Wraz ze wzrostem wpływu sztucznej inteligencji rośnie jej wpływ na strategie lokalizacji przedsiębiorstw. W obliczu zapotrzebowania na talenty, ekosystemy danych i skalowalną infrastrukturę firmy przenoszą się, aby wykorzystać korzyści związane ze sztuczną inteligencją. Prawie wszyscy liderzy biznesowi oczekują, że do 2026 r. sztuczna inteligencja doprowadzi do znaczących zmian w ich strategiach lokalizacyjnych.
4. Budżetowanie AI przechodzi do modeli samofinansujących się
Gwałtowny wzrost wykorzystania sztucznej inteligencji zakłócił tradycyjne budżetowanie IT. Co trzecia firma przekierowała środki z innych inicjatyw IT na rozwój sztucznej inteligencji. Oczekuje się, że w nadchodzących latach sztuczna inteligencja stanie się przynajmniej częściowo samofinansująca, a przedsiębiorstwa będą priorytetowo traktować projekty o wysokiej stopie zwrotu i wykorzystywać rozwiązania typu open source.
5. Innowacje oparte na sztucznej inteligencji wymagają transformacji modelu biznesowego
Sztuczna inteligencja przyspiesza innowacje w zakresie produktów i usług. Jednak wiele firm nadal jest przywiązanych do przestarzałych modeli biznesowych, co utrudnia im pełne wykorzystanie tych możliwości. Liderzy biznesu uznają potrzebę fundamentalnej transformacji strategii organizacyjnych, aby dotrzymać kroku innowacjom opartym na sztucznej inteligencji.