PKP Intercity rozważa rozbudowę piętrowych pociągów

PKP Intercity planuje modernizację obejmującą 42 piętrowych pociągów elektrycznych, co zwiększy wydajność i przepustowość pasażerów do 2030 roku.

PKP Intercity rozpoczęło dialog konkurencyjny w sprawie nabycia 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EMU), co stanowi kamień milowy w modernizacji floty. Zamówienie o wartości blisko 10 miliardów złotych obejmuje opcję na 30 dodatkowych pociągów. Te EZT będą obsługiwać trasy krajowe, co odzwierciedla zaangażowanie firmy w wydajny i zrównoważony transport.

Kluczowe ramy czasowe i uczestnicy
Dialog konkurencyjny ma się rozpocząć w lutym 2025 r., a rozstrzygnięcie kontraktów spodziewane jest do września 2025 r. Zainteresowanie przetargiem wyrazili główni gracze z branży – Stadler Polska, konsorcjum pod przewodnictwem Siemens Mobility i Alstom Polska.

Strategiczne przejście od pociągów typu push-pull
Dwupokładowe EZT, preferowane ze względu na efektywność energetyczną i zalety operacyjne, zastępują wcześniejsze plany pociągów typu push-pull. Wpisują się one w ambitną strategię PKP Intercity na rok 2030, zakładającą podwojenie przewozów kolejowych i osiągnięcie 90 milionów pasażerów rocznie.

Inicjatywa ta stanowi kamień węgielny „Koleju Wielkich Inwestycji”, którego celem jest poprawa komfortu pasażerów i promowanie zrównoważonych podróży kolejowych.