Fundacja Liberte, powiązana z kręgami platformy obywatelskiej (PO), wydała 200 000 PLN na reklamach politycznych w Internecie. Organizatorzy kampanii są związani z Bartłomiej Sienkiewicz i Adamem Szałapką, a także mają powiązania z organizacją George’a Sorosa i niemiecką Fundacją Friedrich Naumann. Aktywność polityczna Liberte od lat jest wspierana przez rząd miasta Łodzi.
Ekspert ds. Komunikacji strategicznej Piotr Okulski z Obserwatorium Rozwoju Gospodarczego i Demokracji opublikował raport opisujący ostatnie działania Fundacji Liberte.
PLN 50 000 dziennie
„Wyobraź sobie weekend, w którym bezstronna fundacja wydaje więcej na reklamy wyborcze niż dwie największe kampanie polityczne łącznie. W latach 22-25 maja 2025 r. Liberte„ spalił ”do PLN 200 000 na Facebooku i Instagramie, uśredniając PLN 50 000 dziennie. Te reklamy, promujące przyczyny, takie jak LGBT i prawa zwierząt, osiągnęła niespotykaną skalę, osiągając 4-5 milionów użytkowników. Strona „Wybierz przyszłość” z tylko 84 polubieniami, ale biblioteka Meta wyraźnie wymieniła sponsor: Liberte Foundation.
„Jednak najciekawsza część tej operacji leży w ludach stojących za budżetem i ich politycznymi skrzyżowaniami. Wiceprezydent Liberte, publicysta Leseka Jażdżewskiego, prowadzi zarząd Stowarzyszenia Planu Wspólny wraz z Bartłomiej Sienkiewiczką – byłym ministrem kultury, a teraz posługa dla po. Ruch Polska, pracujący obok Adama Szałapki, obecnego przywódcy Nowokesna i minister spraw UE.
Ogromny wzrost przychodów
Ekspert zwraca uwagę, że w roku wyborczym 2023 r. Fundacja Polskiej Rady Business przeniosła 750 000 PLN na multimedialne „atlas plemion”, a Freedom Economic Foundation wniósł dziesiątki tysięcy gier wolnościowych. Dotacje międzynarodowe pochodziły również z fundamentów otwartego społeczeństwa Sorosa, niemieckiego Naumann Stiftung związanego z FDP, American Atlas Network i Europejskie Forum Liberalne finansowane przez Parlament Europejski. W rezultacie przychody Liberte wzrosły z 2,5 miliona PLN w 2021 r. Do 8,3 miliona PLN w 2023 r., Tworząc nadwyżkę netto w wysokości 1,67 miliona PLN, z czego, według Okulskiego, prawdopodobnie finansuje kampanię prezydencką.
Pojawia się nowy model kampanii
„W jednym zdaniu? Nowy model kampanii pojawia się przed naszymi oczami: fundacja„ komety ”. Nie ubiegał się o urząd, nie ma listy partyjnej, ale nadal może wpływać na wynik – być może dokładnie taka, jaką potrzebną do zabezpieczenia zwycięstwa”, podsumowuje ekspert.
Kampania strachu przeciwko Nawrocki
Według raportu treść reklam Liberte w kampanii 2025 miała jasny polityczny, negatywny ton. Fundacja twierdziła, że prowadzi kampanie „wyjdź”, ale ich treść koncentrowała się na przestrzeganiu wyborców na konsekwencjach wyboru rywali opozycji. Analiza pokazuje, że co najmniej dwie równoległe kampanie (w tym Liberte) stosowały negatywne odwołania emocjonalne. Jedna z tych kampanii, powiązana z Liberte, ostrzegła przed powrotem PIS do władzy, jeśli Karol Nawrocki – kandydat sprzyjający partii rządzącej – wygrał. Reklamy zawierały wiadomości takie jak „Jeśli kandydat PIS zostanie prezydentem, powróci nienawiść wobec osób LGBT i cierpienie zwierząt”. To przesyłanie wiadomości skierowało lewicowych wyborców, szczególnie młodszych i mieszkańców miast, aby zmobilizować ich do głosowania przeciwko kandydatowi na PIS. W ten sposób Liberte koncentrowało się na blokowaniu ścieżki Nawrockiego do prezydentury poprzez mobilizowanie wyborców centrystycznych.
Klub Jażdżewskiego
Warto zauważyć, że już w 2019 r. Gazeta Polska ujawniła, że Fundacja Liberte wynajmuje nieruchomość w doskonałej lokalizacji w Łodzi od rządu miasta na warunkach preferencyjnych. W tej przestrzeni znajduje się Klub 6. dzielnicy, która ma funkcjonować jako instytucja kulturalna, ale w praktyce służy jako klub nocny, w którym gospodarzem jest partie późno w nocy i wydarzenia polityczne. Obejmują one dyskusje na temat feminizmu, kościoła, aw ostatnich latach spotkania na temat wspomagania nielegalnych migrantów na granicy polsko-belarusowskiej.