Wolniejszy rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych stanowi wyzwanie dla ekspansji rynku

Rozwój rynku pojazdów elektrycznych spowalnia, ponieważ Polska stoi przed wyzwaniami w zakresie infrastruktury ładowania; Cele i zachęty UE mają na celu pobudzenie sektora.

Na rynku pojazdów elektrycznych (EV) w Polsce odnotowano umiarkowany wzrost rejestracji – do października 2024 r. zarejestrowano 12 496 pojazdów elektrycznych. Udział pojazdów elektrycznych w ogólnej sprzedaży samochodów spadł jednak do 3,1%. Spowolnienie to przypisuje się wolniejszemu niż oczekiwano rozwojowi infrastruktury ładowania, która ma kluczowe znaczenie dla wzrostu rynku. Zawieszenie dotacji w ramach programu „Mój Elektryk” do 2025 roku dodatkowo pogarsza perspektywy wzrostu.

Infrastruktura i regulacje stanowią kluczowe przeszkody

Unijne rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) wymaga znacznej rozbudowy stacji ładowania. Choć Polska spełnia cele w zakresie mocy wytwórczych, na kluczowych szlakach transportowych nadal występują luki w ich pokryciu. Liderzy branży wzywają do poprawy połączeń energetycznych i szybszego wdrażania infrastruktury, aby osiągnąć cele AFIR.

Zachęty i świadomość potrzebne do postępu

Eksperci branżowi podkreślają znaczenie poprawy odbioru społecznego i wsparcia finansowego dla pojazdów elektrycznych. Obecne modele pojazdów elektrycznych charakteryzują się zwiększonym zasięgiem i szybkością ładowania, ale wysokie koszty odstraszają kupujących. Niedawne zatwierdzenie dotacji na zeroemisyjne ciężarówki i infrastrukturę daje nadzieję na ożywienie sektora.