Platformy streamingu gier: Korzyści i wady dla graczy

Branża gier cały czas z otwartymi rękoma przyjmuje kolejne innowacje, co sprawia, że świat gamingu rozwija się w zatrważającym tempie. Jednym z rewolucyjnych rozwiązań, które już na zawsze odmieniło aspekt wygody grania i dostępności gier, jest pojawienie się usług gier w chmurze, czyli tzw. cloud gaming.

Platformy streamingu gier znacząco wpłynęły na cały sektor gamingowe, zapewniając wiele nowych możliwości, i to zarówno dla samych graczy, jak i deweloperów tworzących gry. Gwarantują niesamowitą wygodę i dostępność. Są wyposażone w najnowocześniejsze technologie, co sprawia, że zaawansowane gry, w tym gry AAA, już teraz są na wyciągnięcie ręki dla każdego, pozwalając grać w najnowsze tytuły bez konieczności posiadania wysokiej klasy sprzętu – a wszystko wskazuje, że w przyszłości będzie jeszcze lepiej.

Niemniej jednak, pomimo licznych zalet w obszarze wygody i dostępności, technologia grania w chmurze, jak każda nowoczesna technologia, wiąże się z pewnymi unikalnymi wyzwaniami, z którymi muszą zmierzyć się gracze. W tym artykule spróbujemy przyjrzeć się bliżej kluczowym plusom i minusom platform do streamingu gier, badając, jaki mają one wpływ na współczesnych graczy.

Czym jest granie w chmurze?

Cloud gaming, czyli granie w chmurze, to technologia, dzięki której gracze mogą grać w gry wideo przez internet, ale bez konieczności korzystania z wydajnego sprzętu komputerowego. Gry odbywają się w formie interaktywnej transmisji na żywo i są hostowane na zdalnych serwerach (chmurze) danej platformy. 

Gracze wchodzą w interakcje z tego typu tytułami z wykorzystaniem technologii strumieniowania. Działa to w ten sposób, że dane wejściowe, czyli na przykład wciskanie przycisków na padzie, są wysyłane do serwera, który następnie – w czasie rzeczywistym – przetwarza otrzymane dane i natychmiast przesyła strumieniowo obraz z gry z powrotem na urządzenie, z którego korzysta gracz.

Technologia gry w chmurze pozwala graczom grać w gry, które mają duże wymagania, czyli wymagają między innymi posiadania dobrego procesora i karty graficznej, na mniej zaawansowanych urządzeniach, na przykład na smartfonach lub standardowych, biurowych laptopach. Tak naprawdę jedyny wymóg, aby móc grać wygodnie w chmurze, to stabilne, w miarę szybkie połączenie internetowe. Jeśli chodzi o dostępne dziś usługi gier w chmurze, kluczowe platformy to:

  • Xbox Cloud Gaming;
  • Amazon Luna;
  • NVIDIA GeForce NOW;
  • Shadow.

Zalety usług gier w chmurze

Granie w chmurze to rewolucyjne rozwiązanie, jeśli chodzi o gaming. Ogólnie rzecz biorąc, opcja gry w chmurze całkowicie zmieniła sposób konsumowanie gier przez graczy, przynosząc przy tym mnóstwo korzyści.

Dostępność i wygoda

Dzięki usługom gry w chmurze gry stają się bardziej dostępne, a granie w nie, bardziej wygodne. Przede wszystkim dzięki tego typu usługom eliminowana jest potrzeba posiadania drogiego sprzętu, aby zagrać w zaawansowane i nowe tytuły. Gracze mogą cieszyć się wysokiej jakości rozgrywką na dowolnym urządzeniu – wystarczy stabilne połączenie z internetem. Można grać na smartfonie lub telewizorze ze Smart TV. Tym samym dostępność gier stoi na tak wysokim poziomie, jak nigdy dotąd, bo gry w chmurze zapewniają dostęp do gier milionom osób, których po prostu nie stać na drogi sprzęt.

Natychmiastowa rozgrywka i rozbudowane biblioteki gier

Grając w chmurze, nie trzeba nic pobierać. Większość gier jest dostępna trybie Instant Play, czyli można w nie zagrać natychmiast. Ponadto najlepsze usługi gry w chmurze, w tym przede wszystkim Xbox Cloud Gaming i NVIDIA GeForce NOW, zapewniają niesamowicie rozbudowaną ofertę gier, obfitującą w różne kategorie gier. Odkrywanie gier jest więc łatwiejsze niż kiedykolwiek dotąd.

Rozgrywka na wielu urządzeniach

Usługi gry w chmurze, dzięki technologii przesyłania strumieniowego, umożliwiają grę z poziomu różnych urządzeń i płynne przechodzenie pomiędzy nimi. To oznacza, że można rozpocząć grę na komputerze, a następnie ją kontynuować na smartfonie lub tablecie. Gaming w chmurze wspiera więc rozgrywkę wieloplatformową, a najbardziej rozwiniętą pod tym względem usługą jest obecnie Xbox Cloud Gaming, z której można korzystać na takich urządzeniach jak:

  • komputery PC (Windows 10/11);
  • konsole Xbox One i Xbox Series X/S;
  • telefony i tablety z Androidem;
  • iPhone’y i iPady;
  • Microsoft Edge i Safari.

Opłacalność

Modele subskrypcyjne, które oferują usługi gry w chmurze, są w miarę korzystne dla graczy. Nawet jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że w ramach subskrypcji nie mamy niczego na stałe, to wciąż wykupienie dostępu na konkretny okres, aby przejść jakąś grę, wychodzi taniej, niż ulepszanie lub zakup sprzętu i pojedynczych gier. Przykładowo zakup Xbox Game Pass Ultimate na miesiąc to wydatek rzędu 73,99 zł.

Wady usług gier w chmurze

Choć gaming w chmurze to multum korzyści dla współczesnych graczy, istnieje kilka istotnych wad, których trzeba mieć świadomość przed rozpoczęciem korzystania z usług gier w chmurze.

Płynność gry zależy od jakości internetu

Podobnie jak w przypadku innych usług, które wykorzystują przesyłanie strumieniowe, między innymi gier hazardowych z krupierami na żywo dostępnych w kasynach internetowych, szybki, stabilny internet to konieczność, jeśli chodzi o granie w chmurze. Dysponując słabym internetem podczas wizyty w Vulkan Vegas lub w innym kasynie online w celu zagrania w gry kasynowe na żywo, takie jak blackjack czy ruletka, można spotkać się z opóźnieniami, buforowaniem lub nawet rozłączaniem. 

Tak samo sytuacja wygląda przy gamingu w chmurze. Słaby internet to po prostu brak komfortu i ciągłości gry, czyli ciągle zawieszki i problemy. To finalnie może zepsuć wszelkie wrażenia z gry i może doprowadzić do frustracji, szczególnie gdy gra jest szybka lub jest nastawiona na rywalizację online z innymi graczami.

Potencjalne opóźnienia

Niestety nawet wtedy, gdy nasz internet będzie stabilny i szybki, grając w chmurze, można spotkać się z pewnymi opóźnieniami w rozgrywce, które są naturalnym elementem technologii przesyłania strumieniowego. Przez to rozgrywka niekiedy może wydawać się mniej responsywna w porównaniu do grania w standardowy sposób, na swoim sprzęcie. Opóźnienia te nie są duże, ale mogą one stanowić problem.

Własność i dostępność

W odróżnieniu od klasycznego zakupienia gry na własny użytek, korzystając z usług gier w chmurze, użytkownicy nie są bezpośrednimi właścicielami gier. Mają do nich tylko dostęp. Co więcej, dostęp ten może zostać w dowolnym momencie ograniczony, bo gry mogą zostać po prostu bez powiadomienia usunięte z usługi. Co prawda platformy odpowiednio wcześniej informują o usunięciu danej gry z oferty, to jednak może to być frustrujące.

Koszty internetu

Jeśli ma się stabilny internet stacjonarny bez limitów pod względem przepustowości, gry w chmurze są fenomenalną opcją. Niemniej jednak w przypadku ograniczonego internetu lub internetu mobilnego, granie w chmurze może generować dodatkowe koszty, bo gry są streamowane w wysokiej rozdzielczości, co zużywa dużą ilość danych. To również spore wyzwanie w regionach, które charakteryzują się ograniczoną przepustowością internetu.

Przyszłość streamingu gier

Gaming w chmurze to zaawansowana technologia, która cały czas się rozwija i to bardzo dynamicznie. To sprawia, że pomimo kilku wad, które doskwierają temu rozwiązaniu dziś, wiele z nich już niebawem może być po prostu nieaktualna. Kluczowe technologie, które mają wpływ na usługi gier chmurze to przede wszystkim technologia 5G, kompresja oparta na sztucznej inteligencji i zdecentralizowane przetwarzanie. Jako że technologie te w ostatnim czasie fantastycznie się rozwijają, już teraz znacząco poprawiają aspekt dostępności i komfortu gry w chmurze. Co więcej, rosnąca konkurencja na rynku platform do streamingu gier zapewnia, że usługi będą wciąż lepsze i lepsze.

Niemniej jednak szansa na to, że gaming w chmurze całkowicie wyprze tradycyjny sposób grania i fizyczne kopie gier, jest bardzo nikła – przynajmniej nie wydarzy się to w najbliższym czasie. Wszystko przez to, że dla wielu graczy satysfakcja z gry na własnej, realnej konsoli i faktyczne posiadanie gier jest wciąż sprawą nadrzędną.