Polska przygotowuje się do budowy najdłuższego tunelu kolejowego

Polska realizuje najdłuższy projekt tunelu kolejowego w Łodzi, usprawniając podróżowanie dzięki szybkim połączeniom kolejowym między głównymi miastami.

Kamień milowy dla polskiej infrastruktury

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o wpłynięciu pięciu ofert na budowę najdłuższego w kraju tunelu kolejowego w Łodzi. Inwestycja w ramach ambitnej inicjatywy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) obejmie 4,6 km, łącząc komory „Retkinia” i „Fabryczna”. Ten kluczowy odcinek sieci kolei dużych prędkości ma na celu znaczne skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Warszawą, Wrocławiem i Poznaniem.

Zakres finansowy i techniczny

Budżet projektu ustalono na 2,8 mld zł, a oferty o wartości od 2,166 mld zł do 2,797 mld zł, a wszystko to w ramach zaplanowanego budżetu. Zwycięski wykonawca zostanie wyłoniony na podstawie ceny (70%) i kwalifikacji personelu (30%). Budowa ma się rozpocząć pod koniec 2026 r. i zakończyć w 2028 r. Tunel ten, największy w Polsce zbudowany w technologii TBM, będzie przebiegał pod gęstą zabudową miejską Łodzi, co wymaga rygorystycznych standardów bezpieczeństwa i technicznych.

Transformacja sieci kolejowej w Polsce

Linia kolei dużych prędkości, której ukończenie zaplanowano na 2032 r., skróci czas podróży między Warszawą a Łodzią do 40 minut, poprawiając łączność i ograniczając wykluczenie transportowe.