Rząd Hiszpanii odrzucił ofertę węgierskiej grupy Ganz-Mavag na przejęcie Talgo, znanego hiszpańskiego producenta kolei. Decyzja, ogłoszona we wtorek, została podjęta w oparciu o obawy dotyczące „niemożliwych do pokonania” ryzyk dla strategicznych interesów i bezpieczeństwa narodowego Hiszpanii, według agencji prasowej EFE.
Oferta węgierskiego konsorcjum miała na celu zakup 100% akcji Talgo, wycenionych na około 620 milionów euro. Jednak hiszpańskie prawo wymaga zgody rządu na zagraniczne inwestycje przekraczające 500 milionów euro. Odmowa, podjęta podczas posiedzenia rządu po zasięgnięciu opinii Rady ds. Inwestycji Zagranicznych, podkreśla wagę, jaką Hiszpania przywiązuje do ochrony kluczowych krajowych gałęzi przemysłu.
Grupa Ganz-Mavag formalnie złożyła ofertę hiszpańską Narodową Komisję ds. Rynku Papierów Wartościowych (CNMV) 4 kwietnia, proponując zakup Talgo po 5 euro za akcję. Mimo to w hiszpańskim rządzie pojawiły się obawy dotyczące bliskich powiązań węgierskiego inwestora z administracją premiera Viktora Orbana, co doprowadziło do obaw o implikacje dla strategicznej infrastruktury Hiszpanii.
Po tym, jak oferta Węgier została odrzucona, uwaga przeniosła się na innych potencjalnych nabywców. Coraz częściej pojawiają się spekulacje, że Polska może wkroczyć do akcji, szczególnie biorąc pod uwagę jej ambicje w zakresie rozwoju sieci kolei dużych prędkości. Wiceminister infrastruktury Polski Piotr Malepszak zasugerował zainteresowanie Polski tą sytuacją. Ponadto czeskie firmy również wyraziły odnowione zainteresowanie przejęciem Talgo.
Rozwój ten otwiera drzwi do potencjalnego przejęcia przez Polskę, co może mieć istotny wpływ na przyszłość kolei dużych prędkości w Europie Środkowej.