Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) oddalił skargi siedmiu krajów, w tym Polski, dotyczące unijnego Pakietu Mobilności, który wprowadza nowe regulacje dla kierowców ciężarówek. Jednakże sąd odrzucił wymóg powrotu pojazdów do bazy co osiem tygodni.
Pakiet Mobilności, przyjęty przez UE w 2020 roku, ma na celu poprawę warunków pracy kierowców i nakłada nowe obowiązki na firmy posiadające floty ciężarówek działające na terenie całej Europy. Litwa, Bułgaria, Rumunia, Cypr, Węgry, Malta i Polska złożyły odwołania, argumentując, że nowe przepisy zaszkodzą ich konkurencyjności na rynku europejskim, zwłaszcza firmom transportowym z Europy Środkowo-Wschodniej.
Choć ETS podtrzymał większość zapisów pakietu, podkreślając potrzebę uczciwej konkurencji i lepszych warunków pracy, to uchylił zasadę zwrotu pojazdu ze względu na niewystarczające dowody jej konieczności. Kraje twierdziły, że przepisy są uciążliwe, szkodliwe gospodarczo i źle dostosowane do krajobrazu po pandemii, zwłaszcza dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Rządy Europy Środkowo-Wschodniej uważają, że pakiet obejmujący obowiązkowe okresy odpoczynku poza kabinami ciężarówek i bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące czasu odpoczynku kierowców, sprzyja protekcjonizmowi i zwiększa koszty usług transportowych w UE.