To nie współczesne kampanie medialne ani spektakularne inicjatywy duszpasterskie przyciągają dziś ludzi do kościoła wzdłuż Sekiny. Raczej to ukrzyżowany Chrystus staje się najgłębszym magnesem dla tych, którzy szukają, mówi biskup Matthieu Rougé, zwyczajny diecezji Nanterre. Pisanie po francusku codziennie La CroixBiskup opisuje cichą, ale radykalną zmianę duchową we Francji: gwałtowny wzrost chrztów dorosłych, spakowany popielniczka w środę i liturgie w niedzielę palmowych oraz rekordową liczbę paryskich uczniów szkół średnich dołączających do pielgrzymki do Lourdes.
„Grace, a nie strategia”
Biskup Rougé podkreśla, że zmiany te nie są wynikiem starannie opracowanych planów duszpasterskich lub strategii apostolskich. „To jest dzieło samego Boga – po prostu łaska” – potwierdza.
Dodaje:
„To, co sam Jezus przepowiedział, spełnia się:„ A ja, kiedy zostanę podniesiony z ziemi, przyciągnę do siebie wszystkich ludzi ”.
W przypadku francuskiego prałatów listy wysyłane przez katechumenów proszącego do chrztu są żywym świadkiem tej łaski.
„Wiele z tych zeznań pochodzi od ludzi, którzy zostali ranni w życiu, czasem głęboko – ale znaleźli światło w pasji Jezusa i jego współczuciu”, pisze biskup.
Ewangelizacja przez krzyż, a nie słowa
To, co łączy te historie, nie jest logiką, ale tajemnicą – nie przekonującymi argumentami, ale głębokie cierpienie i miłość do ukrzyżowanych.
„To, co głęboko mnie uderza” – wyjaśnia biskup – „to, jak często ci ludzie, którzy odkrywają lub odkrywa wiarę, nie byli ewangelizowani przez sprytną retorykę lub demagogurę, ale poprzez tajemnicę krzyża”.
Krzyż, jak mówi, stał się dla nich znakiem nadziei, początkiem wewnętrznego uzdrowienia.
Nowe katechumeny – wyzwanie dla ochrzczonych
Biskup Rougé zachęca wiernych do uważnego słuchania głosów nowych wierzących. Ich historie są nie tylko świadectwem konwersji, ale także wezwaniem do naszego.
„W świecie rozdartym wojną, wśród tak wielu rannych ludzi, chrześcijanie będą„ pielgrzymami nadziei ”tylko wtedy, gdy naprawimy nasze spojrzenie na Jezusa – który na krzyżu objawia prawdę grzechu, aby nas od niego uwolnić, a poprzez chwalebne rany przekształca rany naszej złamanej ludzkości”, biskup.
Nowa twarz kościoła wzdłuż Sekiny
Według biskupa Nanterre kościół we Francji jest teraz powołany do przyjęcia głębszego modelu katechumenalnego. Społeczności lokalne muszą nie tylko powitać przybyszów, ale także prowadzić ich do tajemnicy Paschal – w żywe doświadczenie zbawienia.
Biskup Rougé zauważa również fundamentalną zmianę w strukturze Kościoła:
„Era większości katolicyzmu zanika – forma wiary, która, dla wszystkich jego mocnych stron, była czasem zakorzeniona w nawyku. Na jego miejscu widzimy pojawienie się nowego katolicyzmu przynależności: mniejszy liczba, ale głęboko zaangażowana, zakorzeniona i kreatywna”.
Ten „nowy katolicyzm” opiera się łatwej kategoryzacji. Jak podkreśla biskup, obejmuje zarówno tradycjonalistów, jak i osób zaangażowanych w przyczyny społeczne lub ekologiczne – wszystkie zjednoczone żywe doświadczenie wiary, które kształtuje ich tożsamość.