Rynek pojazdów elektrycznych (EV) w Polsce odnotowuje powolny, ale stały wzrost, a zainteresowane strony z branży jako krytyczną przeszkodę wskazują niewystarczającą infrastrukturę do ładowania. Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR od stycznia do października 2023 r. w Polsce zarejestrowano 12 496 elektrycznych samochodów osobowych. Choć w liczbach bezwzględnych oznacza to wzrost, to udział pojazdów elektrycznych w ogólnej sprzedaży samochodów spadł rok do roku o 0,4 pkt. proc. -rok do 3,1%.
Poważnym problemem jest wolniejszy rozwój infrastruktury ładowania w porównaniu z rosnącą liczbą pojazdów elektrycznych. Marek Samborski, prezes GARO Polska, podkreślił potrzebę stymulacji rynku, podkreślając znaczenie dostępnej i ekspansywnej sieci ładowania.
Nadchodzące regulacje na mocy unijnego rozporządzenia w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które będą obowiązywać od kwietnia 2024 r., mają na celu wypełnienie tych luk poprzez nakazanie stacji ładowania co 60 kilometrów wzdłuż głównych europejskich szlaków transportowych (TEN-T). Polska poczyniła jednak ograniczone postępy – osiągnięto jedynie 9% celów na 2025 r. w przypadku stref ładowania pojazdów osobowych i 3,5% w przypadku celów na 2027 r. Wyzwania takie jak ograniczona dostępność przyłączy energetycznych dodatkowo komplikują przestrzeganie przepisów.
Eksperci podkreślają potrzebę ulepszonej infrastruktury energetycznej, zachęt rządowych i edukacji publicznej, aby przeciwdziałać przestarzałemu postrzeganiu ograniczeń pojazdów elektrycznych. Niedawne postępy w zakresie zasięgu pojazdów i prędkości ładowania sprawiają, że pojazdy elektryczne są bardziej praktyczne niż kiedykolwiek, ale wysokie ceny pozostają barierą dla wielu konsumentów.
Do pozytywnych zmian zaliczają się nowe programy dotacji dla bezemisyjnych pojazdów ciężkich i związanej z nimi infrastruktury, o łącznym budżecie wynoszącym 4 miliardy złotych. Środki te mogłyby pomóc w ożywieniu dynamiki w sektorze. Jak podsumowuje Samborski, osiągnięcie ambitnych celów Polski w zakresie pojazdów elektrycznych będzie wymagało skoordynowanych wysiłków i ponownego wsparcia rządowego w celu stymulowania transformacji rynku.