Polskie firmy pozostają sceptyczne wobec wdrożenia sztucznej inteligencji

Jak wynika z danych GUS, w 2024 r. zaledwie 5,9% polskich przedsiębiorstw zadeklarowało wykorzystanie technologii sztucznej inteligencji (AI). Zdecydowana większość – 94,1% – firm nie wdrożyła rozwiązań AI, choć 3,2% rozważa takie rozwiązanie w przyszłości.

Do głównych przyczyn tej niechęci zalicza się brak zasobów ludzkich i wiedzy na temat wdrażania sztucznej inteligencji (1,9%), wysokie koszty wdrożenia (1,7%) oraz najrzadziej wymieniane względy etyczne (0,9%).

Duże przedsiębiorstwa (33%) oraz przedsiębiorstwa z sektora informacji i komunikacji (32,6%) przodują we wdrażaniu sztucznej inteligencji, natomiast najmniejsze firmy (4%) i sektor budowlany (2%) wykazują najniższe zaangażowanie. Najczęściej stosowane technologie AI to te automatyzujące procesy i wspomagające podejmowanie decyzji (2,6%), szczególnie w sektorze informacji i komunikacji (13,4%).

Natomiast najmniej popularne pozostają technologie umożliwiające poruszanie się maszyn lub pojazdów (0,5%), stosowane głównie przez przedsiębiorców zajmujących się konserwacją sprzętu komputerowego i komunikacyjnego (4,9%).

Narzędzia AI najczęściej wykorzystywane są w procesach marketingowych i sprzedażowych (2,4%), a logistyka (0,6%) pozostaje w tyle. Dla dużych przedsiębiorstw procesy bezpieczeństwa ICT pozostają wiodącym obszarem wykorzystania AI (17,4%).

Z danych GUS wynika także, że najczęstszą metodą pozyskiwania technologii AI jest zakup gotowych rozwiązań komercyjnych (3,8%). Natomiast najrzadziej wykorzystuje się rozwiązania AI opracowane przez zewnętrznych dostawców (1,7%).

We wszystkich kategoriach przejęć dominuje sektor informacyjno-komunikacyjny – 19,7% przedsiębiorstw decyduje się na gotowe narzędzia AI.

Pomimo rosnących światowych trendów w zakresie sztucznej inteligencji, polskie firmy – zwłaszcza małe i średnie – w dalszym ciągu stoją przed wyzwaniami związanymi z wdrażaniem tych zaawansowanych technologii.