Artykuł
Rzecz o poprawnym nazewnictwie chorągiewnych weksyliów
Krzysztof J. Guzek
Rzecz o poprawnym nazewnictwie chorągiewnych weksyliów
W p r o w a d z e n i e
Chorągiew jest jednym z typów weksyliów, które jest przymocowane na stałe do drzewca, z możliwością odłączenia płata w celu jego poprawnego przechowywania.
Jej charakterystycznymi cechami są:
= jest wykonywana tylko w jednym egzemplarzu;
= płat (zwany też bławatem) ma – w przeciwieństwie do innego typu weksyliów jakimi są
= flagi, gdzie wielkość płachty określa się w proporcjach szerokości do długości, co pozwala je wykonywać w rożnych rozmiarach – posiada określone wymiary podawane w centymetrach;
= płat chorągwi jest na ogół haftowany dwustronnie bądź aplikowany haftowanymi elementami (dawniej j aplikacje wykonywano na koziej skórze, bardzo miękkiej i elastycznej) i jest zszywany z dwóch brytów;
= wolne brzegi płata (zwane likami) obszyte są frędzlą - na ogół złotą bądź srebrną, standardowej szerokości 5 cm., natomiast w lik przydrzewcowy wszyte jest umocowanie płata do drzewca – albo metalowe pierścienie z drutu nierdzewnego, przez które przeprowadza się pręt mocujący płat do drzewca, bądź też rękaw z białej skóry, jak to jest w przypadku sztandarów jednostek Wojska Polskiego;
= drzewce chorągwi składa się z głowicy – jej zwieńczenia, puszki i metalowej tulei, dwu-częściowego drzewca z drewna toczonego (najczęściej bukowego lub dębowego), na ogół o średnicy 5,0 cm, tulei metalowej łączącej obydwie części drzewca, oraz metalowej stopki umieszczonej na dolnym końcu drzewca.
Podstawowe nazewnictwo chorągiewnego weksylium – schemat.
[źródło: Znamierowski A.: "Orzeł Biały. Znak państwa i narodu", Wyd. Bajka 2016]
= nieodłącznym elementem chorągwi jest szarfa - wstęga o stosownych barwach (najczęściej biało-czerwonych), przeciętnie o szerokości 10-12 cm, zawiązana w kokardę mocowaną do tulei głowicy; wole końce szarfy sięgają do dolnego, wolnego liku.
= integralnym elementem chorągiewnego weksylium jest pokrowiec – przeznaczony do przenoszenia chorągwi ( bądź też do jej przechowywania, jeśli dysponent tego typu weksylium nie posiada stosownej gabloty), zwłaszcza w sytuacji gdy ma miejsce jej prezentacja w innej miejscowości
Sztandar jednostki wojskowej WP wz. 1990/1993.
Strzałkami oznaczone kolejne elementy (od góry): głowica, kokarda szarfy ,skórzana tuleja do mocowania płata oraz stopka.
Głowica sztandaru jednostki wojskowej WP wz. 1990/1993.
Orzeł MON jako zwieńczenie głowicy, puszka na akt nadania i poświęcenia sztandaru oraz metalowa tuleja pomocowania kokardy szarfy.
Terminologia dotycząca płata chorągwi
Najczęściej używane określenia stron płata chorągwi – to "strona prawa" i "strona lewa", które powodują liczne nieporozumienia. Inne są określenia strony dla patrzącego na chorągiew, zaś inne zgodne z zasadami weksylologii. To zagadnienie ma istotne znaczenie dla opisu wzoru chorągiewnego weksylium.
Chorągwie lub sztandary – a ogólnie wszelkie weksylia – są traktowane podmiotowo a nie przedmiotowo, w związku z tym ich płaty mają s w o j e strony, określane z punktu widzenia chorążego stojącego przy drzewcu . Tak więc "strona prawa" jest tą stroną płata, która jest rozwinięta po prawej ręce chorążego i odpowiednio zwana jest też "strona lewa".
Często w określeniu stron płata jest używane nazewnictwo: "awers" i "rewers", które też jest powodem nieporozumień. Jest to jednak terminologia stosowana w numizmatyce i falerystyce i także z tego powodu nie powinna być używana w terminologii weksylologicznej.
Poprawne nazewnictwo płata tego typu weksyliów powinno otrzymać brzmienie: "strona główna" i "strona odwrotna" [1]. Jest w tej terminologii pewna komplikacja, bo powstaje pytanie: którą stronę płata uznać za stronę główną, a którą za stronę odwrotną ?! Posłużmy się dla wyjaśnienia tej kwestii chorągiewnym weksylium z wizerunkiem polskiego, białego orła [2], niekoniecznie orła – godła państwowego RP [3], na jednej ze stron płata chorągwi/sztandaru [4].
strona odwrotna
(strona prawa)
strona główna
(strona lewa)
Za stronę główną płata należy uznać stronę z wizerunkiem orła.
Poprawne (podmiotowe) nazewnictwo stron płata można przedstawić na przykładzie dwóch tego typu weksyliów municypalnych – Chorągwi Miasta Łowicza i Chorągwi Miasta Łodzi.
strona odwrotna
strona główna
Za stronę główną uznaje się tą stronę na której widnieje najbardziej honorowy znak miasta – herb Wielki Miasta Łowicza (projekt KJG), jest on bowiem nadrzędny nad widniejącym na stronie odwrotnej wizerunkiem orła w regaliami, gdyż nie jest to wizerunek orla – współczesnego godła Rzeczypospolitej Polskiej. Nota bene wizerunek orła z regaliami pochodzi z obrazu z pracowni nadwornego malarza króla Stanisława Augusta i jest przechowywany w Muzeum w Łowiczu [5].
strona główna
strona odwrotna
W przypadku chorągwi Miasta Łodzi jest analogiczna sytuacja do chorągiewnego weksylium Łowicza.
Za stronę główna płata tejże chorągwi uznaje się stronę z herbem i barwami Miasta Łodzi – jest to wzór identyczny z flagą Miasta Lodzi ustawioną w 1986 r. - z dodatkową inskrypcją "Ex navicula navis", będącą dewizą miasta.
Na stronie odwrotnej widnieje wizerunek orła wzorowany na orle z tumby nagrobnej króla Władysława Jagiełly, bowiem za jego panowania nadane zostały Łodzi w 1423 r. prawa miejskie. Nie jest więc to – analogicznie jak w przypadku chorągwi miejskiej Łowicza – wizerunek orła godła współczesnego herbu Rzeczypospolitej Polskiej.
Podsumowując niniejsze rozważania posłużmy się jeszcze jednym przykładem – sztandarem Komendy Głównej Policji, poświęconym w 1999 r. w Krakowie przez Papieża Jana Pawła II.[6]
strona odwrotna
strona główna
Jest rzeczą oczywistą, iż za stronę główną płata sztandaru KG Policji należy uznać tą stronę na której widnieje wzór orła "państwowego" Rzeczypospolitej Polskiej.
Jak wynika z powyższych rozważań i przedstawionych przykładów – kwestia określenia która ze stron płata jest stroną główną czy też stroną odwrotną – jest zależna od treści ideowej stron płata chorągwi ieo ipso jest praktycznie sprawa uznaniową.
członek współzałożyciel Polskiego Towarzystwa Weksylologicznego (afiliacja FIAV)
Zduny k/Łowicza, we wrześniu 2016 r.
Przypisy
[2] Polski orzeł biały ma swoje charakterystyczne cechy: zwrot głowy w koronie (nie zawsze) w swoją prawą stronę, rozwinięte skrzydła z przepaskami (często złotymi), rozłożone nogi z tylko złotymi szponami (złote części nóg nie pokryte piórami – to cecha orłów niemieckich !), oraz wyraźnie rozwinięty w osi orła palmetowaty ogon.
[3] Istnieje nieskończenie duża liczba odwzorowań polskiego orła białego (przykłady zawarte są w dalszej części niniejszych rozważań). Nota bene poprawna nazwa wizerunku orła "państwowego" – to godło h e r b u Rzeczypospolitej Polskiej o nazwie własnej "Orzeł Biały" (stąd też pisanej dużą literą !). Tak więc jeśli na płacie chorągwi widnieje herb Rzeczypospolitej Polskiej – w jego opisie winno znaleźć się następujące brzmienie: "… w polu centralnym umieszczony jest Orzeł Biały…".
[4] Analiza usytuowania białego orła na stronach płata chorągwi/sztandarów jest zawarta w autorskim, niepublikowanym opracowaniu niżej podpisanego pod roboczym tytułem "Polski orzeł na płatach sztandarów i chorągwi. Umiejscowienie i poprawna nomenklatura stron płata". Do niniejszych rozważań wykorzystano niektóre materiały zawarte w powyższym opracowaniu.
[5] Bliższe informacje na ten temat [w]: Guzek K.J.: "Zapomniane związki rodu Baciarellich z Łowiczem", Nowy Łowiczanin, Nr 43/515 z 24.10.2002
[6] szerzej na ten temat [w]: Ostaszewski P.: "10 lat sztandaru", Magazyn Policja 997, Lipiec 2008
P O S T S C R I P T U M
Sztandar Ochotniczej Straży Pożarnej w Grodźcu z 1928 r.
[ze zbiorów Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach]
Uwaga: Przy dolnym rogu wolnego liku płata jest przyczepiony kutas [1]. Jest to dodatkowy, rzadko spotykany - ale mający długą historię – element płata chorągwi/sztandaru
[1] Kutas – w XVII–XVIII-wiecznej Polsce chwost (kutas, kwast, chwast – ozdoba szmuklerska w postaci pędzla z nici lub sznureczków )na końcu sznura jako element dekoracyjny. Często stanowił dolne wykończenie co bogatszych szamerunków stosowanych w mundurach wojskowych i habitów [! – KJG]. Także element ozdobny niektórych rodzajów czapek (np. szlafmycy) i zasłon oraz białej broni (np. szable, buńczuki).
W Aneksie:
KJG: "Notatka o ochronie sztandaru jako znaku wyłącznie wojskowego w latach Drugiej Rzeczypospolitej".
Marzec 1998 (teks autorski © KJG - niepublikowany).
A N E K S
Autor: Krzysztof J. Guzek
Data: 2016-10-19
Kategoria: Publikacje